چهارشنبه ۲۶ شهریور ۰۴

برندينگ كارفرما چيست و چگونه براي شما سودآوري دارد؟

۵۶ بازديد

بازاريابي برند

چطور برندي خلق كنيم كه قوي، سالم و بادوام باشد؟ توليد و تنوع بيشتر محصول؟ مشتريان بيشتر؟ فرايندهاي مؤثرتر؟ خير.

توانايي واقعي برند شما از نوآوري محصولات يا خط توليد نمي‌آيد، توانايي واقعي برند شما  از كارمندان شما سرچشمه كي‌گيرد. كارمندان هستند كه وقت، انرژي، جسم و ذهن خودشان را وقف برند مي‌كنند. آن‌ها هستند كه به شما كمك مي‌كنند برند خود را بسازيد؛ اما در فضاي رقابتي بازار هرروز جذب نيروي مناسب و نگه‌داشتن آن‌ها در شركت سخت‌تر مي‌شود. راهي كه مي‌توانيد با استفاده از آن مطمئن باشيد كه افراد مناسبي جذب مي‌كنيد و آن‌ افراد تمايل به ماندن خواهند داشت برندينگ كارفرما (employer branding) است.

 

برندينگ كارفرما چيست؟

برندسازي كارفرما تلاش براي در ميان گذاشتن داستان خودتان با متقاضيان شغل است. با نمايش چيزي كه شما را نسبت به رقبا خاص مي‌كند به آن‌ها نشان مي‌دهد كي هستيد، به چه چيزي باور داريد و چه چيزي مي‌توانيد به آن‌ها پيشنهاد بدهيد. برندينگ كارفرما به شما كمك مي‌كند تا برندتان را براي متقاضيان كار جالب و مطلوب كنيد و به جاي اينكه شما به دنبال افراد درست و كاربلد باشيد آن‌ها خودشان به سمت شما بياييند.

اين كار با يك فرايند پايه اي عميق شروع مي‌شود. هرچه افراد بهتري را استخدام كنيد جمع كاركنانتان قوي‌تر و بهتر مي‌شود. وقتي كاركنان خوشحال، علاقه‌مند و همه شايسته هستند به برند شما و ايده‌ي آن متعهدتر خواهند بود كه اين مسئله بر تمام جنبه‌هاي برندينگ و فروش كمپاني شما اثر مثبت مي‌گذارد.

كارمندان بهتر = برند قوي‌تر

 

از طراحي محصول تا خدمات مشتري تا بازاريابي هرچه برند شما درباره‌ي كاري كه انجام مي‌دهد مشخص‌تر و مصمم‌تر باشد عملكرد شما و به‌نسبت برند شما قوي‌تر خواهد بود و افراد بيشتري دوست دارند براي شما كار يا از شما خريد كنند.

چرا برندينگ كارفرما مهم است؟

 

پيدا كردن شغل نسبت به دهه‌ي گذشته به كلي شكل خود را تغيير داده است. امروزه كارفرماها در جذب افراد مناسب رقابت بيشتري دارند و كاركنان هم از گذشته انتظارات بيشتري پيدا كرده‌اند. برندهايي كه مي‌خواهد درخشان ترين و بهترين افراد موجود را جذب كنند بايد به اين موارد توجه داشته باشند:

1) پيدا كردن (رها كردن) كار به نسبت آسان‌تر شده است.

رسانه‌هاي اجتماعي به متقاضيان شغل دسترسي گسترده‌تري براي پيدا كردن كار داده است. در سايت‌هايي مثل مانستر (Moster)، لينكدين (Linkedin) يا حتي توييتر افراد به شبكه‌ي گسترده‌تري دسترسي دارند كه مي‌توانند از طريق آن با كارفرماهاي زيادي ارتباط بگيرند.

تكنولوژي هم دوركاري را آسان‌تر كرده است و محدوديت‌هاي جغرافيايي ديگر مثل گذشته به نفع كارفرماها عمل نمي‌كند. امروزه كارفرماها در جذب افراد تنها با رقباي نزديك و محلي رقابت ندارند بلكه كارمندي كه در نزديكي برند شما سكونت دارد مي‌تواند از خانه براي كارفرماي ديگري در هر نقطه‌اي از دنيا كار كند.

2) كاركنان چيزي بيشتر از پول مي‌خواهند.

نبايد همه چيز را در پول خلاصه كرد و گمان كرد اگر كمي بيشتر از رقبا به كارمندان حقوق بدهيد، همه‌ي افراد شايسته جذب برند شما مي‌شوند. به گزارش glassdoor، بيش از 77 درصد افراد بالغ فضا و جو فرهنگي/رفتاري يك شركت‌ را قبل از فرستادن درخواست كار در نظر مي‌گيرند و 56 درصد از آن‌ها اظهار كرده‌اند كه در نظرشان، براي داشتن رضايت شغلي محيط كاري از حقوق اهميت بيشتري دارد.

امروزه افراد مي‌خواهند خودشان را با برندي وفق دهند كه به آن باور دارند و كار مهم و بامعنايي انجام ‌دهند كه ارزش وقت و تعهدشان را داشته باشد. براي متقاضيان كار جداي از مزاياي شغلي معمول، فرهنگ و جو محيط كار، پيشرفت شخصي، هدف، امكان رشد و ارتقا و جامعه‌ي محل كار معيارهاي انتخاب شغل هستند. اگر برند شما در اين بخش‌ها سرمايه‌گذاري نكند پيدا كردن افراد مناسب و قوي برايتان سخت‌تر خواهد بود.

3) اينكه چطور با كاركنانتان رفتار مي‌كنيد براي همه مهم است.

زماني مخاطب برندينگ تنها مشتريانانش بود اما شبكه‌هاي اجتماعي شفافيت را همه جا افزايش داد. اكنون برندها با يك اكوسيستم بزرگ‌تر ارتباط برقرار مي‌كنند، شامل كاركنان، كاركنان بالقوه، مشتريان، فروشنده‌ها و صنعتي كه در آن فعال هستند. رفتار نا مناسب در كدام از اين زمينه‌ها مي‌تواند به اعتبار برند آسيب بزند.

اين روز‌ها كه سايت‌هايي مثل glassdoor و reddit به كارمندان قدرت صحبت داده است مسئوليت شركت‌ها سنگين‌تر شده است. اگر نيروي جديدي كه مي‌خواهيد استخدام كنيد نظرهاي منفي از كارمندانتان بخواند، برند ديگري را به شما ترجيح خواهد داد. ممكن است در زمينه‌ي خدمات مشتريان رتبه‌ي 5 ستاره داشته باشيد اما با كارمندانتان بدرفتاري كنيد، مردم اگر از بدرفتاري شما مطلع شوند دوست ندارند از شما و برند شما حمايت كنند. در پاندمي كرونا اين موضوع كامل به چشم مي‌آمد برندهايي كه براي كارمندان مزايا و شرايط بهتري فراهم كردند از حمايت بيشتري از سوي مصرف‌كنندگان روبه‌رو شدند.

اين شرايط جديد ما را به سمت يك فضاي پيچيده‌تر براي جذب كاركنان مي‌برد. اگر مي‌خواهيد برند قويي داشته باشيد بايد روي افراد سرمايه‌گذاري كنيد. كارمندانتان را پرورش دهيد، فضايي خلق كنيد كه افراد از كار كردن در آن به خود ببالند؛ آن وقت همين كاركنان به شما كمك خواهند كرد برندي كه مي‌خواهيد را بسازيد. خوشبختانه بهترين راه رسيدن به اين هدف برندينگ كارفرماست.

بازدهي سرمايه در برندينگ كارفرما

صادقانه بخواهيم بگوييم بسياري از برند‌ها هنوز اهميت و قدرت برندينگ كارفرما را درك نكرده‌اند. به همين دليل الان مناسب ترين زمان براي سرمايه‌گذاري روي آن است. برنديگ كارفرما از چند جهت مي‌توان براي شما سودآوري و بازگشت سرمايه داشته باشد:

1. جذب نيرو:

پيدا كردن افراد مناسب مي‌تواند فرايندي وقت‌گير، انرژي‌بر و نيازمند هزينه باشد. استخدام فرد اشتباه هم مي‌تواند برايتان گران تمام شود. به استناد وزارت كار ايالات متحده يك استخدام بد مي‌تواند به اندازه‌ي 30 درصد حقوق سالانه‌ي كارمند هزينه آفرين باشد. برندينگ كارفرما مي‌تواند پيدا كردن نيروي مناسب را آسان‌تر و كم‌هزينه‌تر كند. اگر نمي‌توانيد داستانتان را به شكل موثر تعريف كنيد، به مردم نشان دهيد چطور يا چرا با بقيه متفاوت هستند، محيط و جو محل كارتان را معرفي كنيد و به مردم تصوري ساده و صادقانه از اينكه خودتان كي هستيد ارائه دهيد. در اين صورت افراد مناسب براي موقعيت‌هاي شغلي شما درخواست مي‌دهند و در زمان و هزينه صرفه‌جويي خواهيد كرد.

                                                                                        ***

تبليغات تلوزيوني و كمپين‌هاي تبليغاتي موفقيت خود را از عوامل مختلفي كسب مي‌كنند. از خلاقيت در تبليغات گرفته تا شناخت درست مشتري. ماهيت يك تبليغ موفق تنها در سودآوري كوتاه مدت آن نيست بعضي از تبليغات با دوام تا سال‌ها در ذهن مخاطبان مي‌مانند. داشتن يك تيم بازاريابي قوي مي‌تواند مسير رسيدن به اهداف را كوتاه تر كند.

                                                                                       ***

2. نگه‌داشتن نيرو:

نگه‌داشتن كارمند خوب اقتصادي‌تر و منطقي‌تر از آن است كه به دنبال يك نيروي جديد باشيد. به گزارش 2017 سازمان كار، براي شركت‌ها پيدا كردن فرد جايگزين به طور ميانگين به‌اندازه‌ي 33 درصد حقوق سالانه‌ي آن فرد هزينه‌بر است. اين مسئله را در نظر داشته باشيد كه جدا شدن يك فرد بااستعداد و پيوستن او به شركت رقيب هزينه‌هاي غير قابل محاسبه‌اي به شما تحميل مي‌كند. داشتن برندنگ كارفرماي قوي احتمال جدا شدن نيرو‌هاي توانمند را كاهش مي‌دهند.

3. ايجاد تعهد:

هرچه بيشتر براي ايجاد يك جو سالم سرمايه‌گذاري كنيد كارمندان خوشحال‌تر خواهند بود. برندينگ كارفرما به افراد حس هدفمندي مي‌دهد و افراد حس مي‌كنند عضوي از يك گروه متحد هستند. اين مسئله باعث مي‌شود افراد متعهدتر شوند و بيشتر از خود مايه بگذارند و خلاقه‌تر عمل كنند.

مطالعه‌ي 2019 دانشگاه آكسفورد  پي برده است كه كارمندان راضي و خوشحال 13 درصد خلاق‌تر هستند و داده‌هاي گالاپ بيان مي‌كند‌ كه شركت‌هاي با ميزان تعهد كاري بيشتر 21 درصد بيشتر سودآور هستند.

4. معرفي و پيشنهاد جايگزين:

برندسازي كارفرما كمك مي‌كند حداكثر سرمايه‌گذاري روي كاركنانتان را داشته باشيد و وقتي يكي از كاركنان بخواهد يا مجبور باشد شركت ‌شما را ترك كند، گزينه‌هاي مستعد و مناسبي را به‌جاي خود معرفي كند.

به گزارش career builder هشتاد و دو درصد كارفرماها به گزينه‌هاي معرفي‌شده توسط كاركنان قبلي در مقابل افرادي كه از مسيرهاي ديگر معرفي مي‌شوند از نظر بازدهي سرمايه، امتياز بهتري مي‌دهند. كارمندان قبلي اگر از شما راضي باشند هرجا كه بروند از برند شما به خوبي ياد مي‌كنند كه براي اعتبار برند شما خيلي باارزش است.

 

5. تجربه‌ي برند:

اگر مي‌خواهيد بر مردمي كه از شما كالا يا خدمات گرفته‌اند تاثير مثبت بگذاريد بايد يك تجربه‌ي مثبت، منسجم و پايدار خلق كنيد. چه كسي اين تجربه را مي‌سازد؟ كاركنان شما.

برند كارفرماي قوي، افراد را فعال و درگير نگه مي‌دارد كه كمك مي‌كند كارمندان بهترين تلاش خود را براي رضايت مشتري داشته باشند.

چطور برند كارفرمايي خود را تقويت كنيد

 

برندسازي كارفرما پديده‌اي يكباره نيست يك فعاليت در جريان است كه همگام با برند شما رشد مي‌كند. اگر به دنبال بهتر كردن برند خود از اين جنبه هستيد راهكارهاي زير را امتحان كنيد:

 

1. قلب برند خود را بشناسيد:

مركزي ترين نكته در برندينگ كارفرما اين است كه بدانيد چه كسي هستيد. چشم‌انداز، وظيفه و ارزش‌هايي كه به دنبال آن هستيد كدام است؟ مشخص كردن اين مسائل به شما كمك مي‌كند داستان خود را بهتر با بقيه به اشتراك بگذاريد.

2. يك پيشنهاد ارزشمند براي كارمندان تعريف كنيد:

برندسازي خوب بر مبناي يك پيام شفاف شكل مي‌گيرد. شما واقعا چه چيزي داريد كه بتوانيد به كسي كه پيش شما استخدام مي‌شود ارائه دهيد؟ چه تضمين‌هايي مي‌توانيد به آن‌ها بدهيد؟ آن را پيدا كنيد و سعي كنيد ترويجش دهيد.

3. پيرامون جو و فضاي فرهنگي برند خود توليد محتوا كنيد:

جو محل كار شما اصلي ترين مسئله در تفاوت شما با ديگر برندهاست. هر زمان كه ممكن بود درباره‌ي محيط كاريتان صحبت كنيد از ساخت يك اسپات لايت از كارمندانتان گرفته تا خبر آغاز يك پروژه‌ي تازه يا يك اقدام نو در شركت همه اين‌ها فرصت‌هايي است كه مي‌توانيد در آن جو يا فرهنگ محيط كاري خود را معرفي كنيد.

اگر به دنبال جذب نيروي كار بهتر هستيد، عاملي كه در همه‌ي جنبه‌هاي كسب و كار شما تاثير گذار است، برندينگ كارفرما را فراموش نكنيد.

منبع: آژانس تبليغاتي كوشا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.